BIOGRAFI
Biografi téh sok disebut ogé riwayat hirup (bio: hirup; grafi: catetan atawa
tulisan). Eusina ngadadarkeun riwayat hirup hiji jalma, boh nu
jumeneng kénéh atawa nu
geus maot.
Ti mimiti
brolna ka alam dunya, kumaha keur
leutikna, kumaha sakolana, karierna, prestasina, karyana, jeung sajabana.
Lalakon atawa riwayat hirup kitu téh disebutna
biografi. Dina kamus
basa Sunda nu ayeuna, teu
kapanggih kecap biografi téh, da asalna tina basa deungeun.
Biografi téh tina basa Inggris
(biography) anu hartina tulisan sajarah ngeunaan hirupna hiji jalma.
Biografi biasana ditulis ku batur, sedengkeun riwayat hirup anu ditulisna ku
sorangan atawa ku tokohna disebut Otobiografi
Téks-téks biografi téh sok diperlukeun keur rupa- rupa kaperluan. Di antarana baé keur
ngalamar pagawéan, pangéling
ngéling kana jasa hiji jalma, atawa
keur jadi dokuméntasi sajarah. Réa buku-buku biografi anu
tuluy kasohor lantaran eusina
ngungkabkeun gagasan, lalampahan, jeung
ketak hiji inohong atawa
jalma nu dianggap penting. Upamana baé biografi Mahatma Gandhi, biografi Anne Frank, biografi Ir. Sukarno,
Biografi Presiden Suharto, jeung sajabana.
Unsur-unsur Biografi
Dina karangan biografi téh biasana didadarkeun
kumaha lalakon hiji jalma ti
lahir nepi ka kolotna. Malah
réa
biografi anu ditulis sanggeus jalmana maot. Di antarana anu sok diterangkeun dina biografi téh:
1. Ngaran, lalandian,
atawa jujulukna.
2. Kalahiran jeung asal-usul kulawargana.
3. Bentuk fisik jeung pasipatanana.
4. Riwayat pendidikan jeung pagawéanana.
5. Pikiran atawa gagasanana.
6. Karya atawa hasil gawé.
7. Prestasi jeung pangajén (penghargaan) nu kungsi katarima.
(Dicutat tina Buku Pamekar Diajar Basa Sunda, pikeun murid SMA/
SMK/ MA/ MAK)
CONTO BIOGRAFI
|
Di
awal abad ka-17, tanah Sunda aya dina jajahan Mataram minangka alatan politik
invasi wilayah anu dijalankeun ku Sultan Agung (1613-1645). Sawaréh
cita-cita geus dilaksanakeun, tinggal Banten anu
can ditalukkeun sabab kahalang ku ayana Kompeni di Batavia. Dipati
Ukur salaku wedana para bupati di daérah Priangan diparéntah
pikeun mantuan nyerang pasukan Mataram ka Jakarta.
Tapi
dina serangan eta Dipati Ukur gagal
kukituna rek dihukum pati ku karajaan Mataram, tapi Manehna kalah malik
ngalawan kajeun kajadian pangperangan. Sanggeus dua satengah taun perang,
Tumenggung Bahureksa junun néwak Dipati Ukur anu ceuk salah sahiji vérsi nu
nyerahkeun diri lain Dipati Ukur tapi jalma kapercayaanna nu beungeutna jiga
Dipati Ukur, tuluy sakabeh anu ngadukung Dipati Ukur
dibawa ka Mataram. Sarebu lalaki nu ngadukung diteukteuk beuheungna,
dibeuleum, digodog, sarta ditutu, sedengkeun awéwéna dijadikeun selir
para priyayi. Dipati Ukur mangrupa jelema
ku sarupaning mitos sarta legenda tanpa ayana kajelasan sajarahna. Tapi,
nurutkeun salah sahiji sumber, lantaran teu aya kejelasan sajarah ngeunaan
Dipati Ukur kusabab Dipati Ukur mangrupa salah sahiji jalma anu pang
ditéanganana ku Mataram, ku alatan éta rahayat jadi sieun pikeun nyaritakeun
carita Dipati Ukur sabenerna. Inohong sajarah anu jadi Bupati Ukur sarta Bupati Wedana Parahiangan sarta
milu narajang dayeuh Batawi (batavia, Jakarta) dina taun 1628.
Numutkeun
asal tradisi, ngaran mimitina Pangeran Cahyana nyaéta
putera Sunan Cahya Luhur,
cicit Sunan Jambu Karang anu
ngawasa di wewengkon Banyumas. Minangka bawahan Susuhunan Mataram, manéhna
ditempatkeun di wewengkon Ukur anu cikénéh dikawasa ku Mataram (1620). Di
dieu manéhna nikah jeung Nyai Gedeng Ukur, puteri
bupati Ukur Dipati Agung atawa cicit Raja Pakuan Pajajaran. Jadi
bupati Ukur ngagantikeun mitohana anu wafat sarta ku Susuhunan Mataram diangkat
jadi bupati wedana Parahiangan taun 1625, ngagantikeun bupati
Sumedang Rangga Gempol (1620-1625).
Pamustunganana mayit dipati ukur sorangan diungkabkeun dina asal anu béda- béda. Anu kahiji, yén manéhna milu
di téwak, saterusna dihukum pati di Mataram sarta ceuk anu séjén yén manéhna
bisa kabur, saterusna nyamar minangka rahayat biasa. Nepi ka ayeuna aya
sawatara tempat di Bandung anu dipercaya masarakat minangka kuburan Dipati
Ukur, kawas di Ujungberung, Ciparay, Banjaran,
digigireun/ sabeulah patilasan anu nyambung jeung Dipati Ukur, kawas Cibodas (Lembang), Cililin, Gunung Lumbung.
Dicutat tina Wikipedia & Kompasiana
Pancén
(jawaban dikirim ka email bapa)
1. Saha
Dipati Ukur
téh ?
2. Saha ngaran leutikna Dipati Ukur
téh?
3. Pernah
dipercaya jadi Wedana
dimana dipati Ukur téh ?
4. Ngaran bapana Dipati Ukur nyaéta ?
5. Sanggeus
dua satengah taun perang, Tumenggung Bahureksa junun néwak Dipati Ukur. Harti kecap anu digaris handapan nyaéta …
6. Nepi
ka ayeuna aya sawatara tempat di Bandung anu dipercaya masarakat minangka
kuburan Dipati Ukur, daérah kasebut nyaéta :
7. Pamajikan ti Dipati ukur nyaéta :
8. Pamustunganana
mayit dipati ukur sorangan diungkabkeun dina asal anu béda-béda. Harti kecap anu digaris
handapan nyaéta :
9. Caritakeun
deui, riwayat hirup diluhur maké basa sorangan.
(haturan ieu materi &
latihan pangajaran jarak jauh/PJJ ti Bapa)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar